Refero Oy:n yleiset sopimusehdot
Sopimusehtojen soveltaminen
Näitä sopimusehtoja sovelletaan palveluihin ja tuotteisiin joita Refero Oy (jäljempänä palveluntarjoaja) toimittaa asiakkailleen.
Sopimusehtojen voimassaolo
Nämä ehdot astuvat voimaan 9.4.2011 ja ovat voimassa toistaiseksi.
Sopimuksen syntyminen
Sopimus syntyy palveluntarjoajan vahvistaessa asiakkaan tekemän palvelutilauksen. Tilauksen vahvistaminen tehdään pääsääntöisesti sähköpostia käyttäen, mutta myös muut tavat ovat mahdollisia jos niistä on erikseen sovittu.
Sopimuksen siirtäminen ja muuttaminen
Asiakas ei saa siirtää sopimusta kolmannelle osapuolelle ilman palveluntarjoajan antamaa kirjallista lupaa.
Palveluntarjoajalla on oikeus siirtää sopimus ja/tai palvelut kolmannelle osapuolelle. Palveluntarjoajalla on oikeus yksipuolisesti muuttaa sopimuksen ja/tai palvelukuvauksen sisältöä sekä ehtoja. Muutokset tulevat voimaan viikon kuluttua siitä, kun niistä on ilmoitettu palveluntarjoajan www-sivuilla. Asiakkaiden kannalta merkittävistä muutoksista ilmoitetaan asiakkaille myös sähköpostitse, jolloin muutokset tulevat voimaan viikon kuluessa sähköpostin lähettämisestä.
Sopimuskauden pituus ja sopimuksen purku
Sopimuskauden pituus on sama kuin palvelun laskutuskauden pituus. Mikäli sopimusta ei ole irtisanottu, se jatkuu automaattisesti kauden loputtua sopimuskauden pituisella jaksolla.
Sopimus voidaan irtisanoa kulloinkin kuluvan laskutuskauden loppuun, ei kuitenkaan keskelle sitä. Irtisanominen on tehtävä kirjallisesti yhtä (1) kuukautta ennen laskutuskauden loppua.
Asiakkaalla on oikeus purkaa sopimus irtisanomisaikaa noudattamatta, mikäli sovittuja palveluja ei voida ylläpitää. Tämä ei kuitenkaan koske satunnaisia katkoja, jotka aiheutuvat internet-verkosta, palvelinkoneiden ylläpitotöistä, laitevioista tai muista vastaavanlaisista ongelmista, jotka saadaan korjattua kohtuullisessa ajassa.
Palveluntarjoajalla on oikeus irtisanoa palvelu välittömästi ilman irtisanomisaikaa, mikäli asiakas rikkoo sopimusehtoja tai palvelun tuottamista ei voida jatkaa ulkopuolisen tekijän vuoksi (esimerkiksi viranomaismääräykset tai muu force majeure-tilanne). Tällöin asiakkaalle hyvitetään käyttämättä jääneen ajan palvelumaksut.
Sopimuksen päättyessä asiakkaan on tarjottava palveluntarjoajalle mahdollisuus noutaa asiakaspäätelaite ja muut palveluntarjoajan toimittamat laitteet virka-aikaan seitsemän (7) vuorokauden sisällä. Mikäli asiakas ei pysty tarjoamaan palveluntarjoajalle mahdollisuutta noutaa laitteita tai laitteet sijaitsevat yli viidenkymmenen (50) kilometrin säteellä palveluntarjoajan lähimmästä toimipisteestä, on asiakkaan lähetettävä omalla kustannuksellaan asiakaspäätelaite itse palveluntarjoajalle seitsemän (7) vuorokauden sisällä sopimuksen päättymispäivästä.
Sopimuksen päättyessä asiakas valitsee tuhotaanko palveluntarjoajan tallennuslaitteille tallennettu materiaali vai toimitetaanko palveluntarjoajan tallennuslaitteelle tallennettu materiaali asiakkaalle erillisillä fyysisillä tallennusmedioilla. Toimitetun materiaalin kopioinnista erillisille tallennusmedioille ja tallennusmedioiden kuljetuksesta peritään voimassa olevan hinnaston mukaiset maksut.
Palvelun toimittaminen
Palveluntarjoaja toimittaa palvelun ja siihen tarvittavat laitteet tilauksen jälkeen asiakkaan kanssa erikseen sovitulla tavalla ja aikataululla. Asiakas hyväksyy toimituksen, ellei hän reklamoi siitä kirjallisesti välittömästi. Asiakas on velvollinen korvaamaan toimituksesta aiheutuneet kulut vaikka sopimus purettaisiin.
Palveluntarjoaja omistaa kaikki toimitetut laitteet ja ohjelmistot ellei muuta ole asiakkaan kanssa kirjallisesti sovittu.
Palvelun sisältö ja tuottaminen
Palveluntarjoaja voi tuottaa sopimuksen mukaisen palvelun haluamallaan tavalla. Palveluntarjoaja varaa oikeuden muuttaa palvelun sisältöä tiedottaen siitä kuitenkin etukäteen. Asiakkaan pyynnöstä tehdyistä muutoksista veloitetaan normaali toimenpidemaksu kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukaisesti. Palveluntarjoajalla on oikeus muuttaa palvelun sisältöä myös tiedottamatta tästä etukäteen mikäli tämä on tarpeen esimerkiksi tietoturva- tai muista välittömiä toimenpiteitä vaativista syistä. Tällöin tehdystä muutoksesta pyritään tiedottamaan mahdollisimman nopeasti jälkikäteen.
Palvelun sisältö määräytyy palvelukuvauksen ja sen mukana seuraavien mahdollisten liitteiden mukaan.
Asiakkaan oikeudet ja velvollisuudet
Vuokratut laitteet ja palveluun sisältyvät palveluntarjoajan omistamat, asiakkaan käytettävissä olevat laitteet vaihdetaan ja korjataan niiden normaalikuluminen huomioon ottaen. Asiakas ei saa avata, muuttaa tai muokata laitteita tai niihin liittyviä ohjelmistoja eikä poistaa laitteesta tallennusmedioita ilman palveluntarjoajan kirjallista suostumusta.
Asiakkaalla on oikeus käyttää palvelun levytilaa sellaisen materiaalin säilytykseen johon asiakkaalla on laillinen käyttö- ja omistusoikeus.
Asiakkaalla on myös oikeus käyttää levytilaa kolmannen osapuolen materiaalin säilytykseen asiakkaan ja kolmannen osapuolen välisellä erillisellä sopimuksella. Asiakkaan on ilmoitettava tästä palveluntarjoajalle ennen kolmannen osapuolen materiaalin säilyttämisen aloittamista. Asiakas vastaa täysin kolmannen osapuolen materiaalin tallentamisesta, säilytyksestä sekä sen laillisuudesta eikä palveluntarjoaja ole tästä materiaalista vastuussa.
Asiakas on vastuussa siitä, että tallennettu materiaali ei loukkaa kolmansien osapuolien tekijäinoikeuksia eikä riko lakia tai viranomaismääräyksiä.
Asiakkaan on korvattava palveluntarjoajalle ja kolmansille osapuolille mahdollisista väärinkäytöksistä aiheutuneet tutkinta-, korjaus ja/tai muut kulut. Asiakas vapauttaa palveluntarjoajan sekä sen työntekijät kaikista mahdollisista seuraamuksista,joita asiakkaan toimet tai toiminta verkossa tai muuten tämän palvelun nojalla mahdollisesti aiheuttavat.
Asiakas vastaa siitä, että hänen toimintansa tietoverkossa noudattaa lakia ja hyviä tapoja. Palveluntarjoajan palvelimien ja palvelujen luvaton käyttö tai käytön yritys on kielletty.
Asiakas saa harjoittaa mahdollisten tietoturvareikien etsintää käytössään olevilta asiakaspäätelaitteilta ja/tai palveluntarjoajan tarjoamista ohjelmistoista. Asiakas on velvollinen ilmoittamaan palveluntarjoajalle mahdollisesti löytämänsä tietoturvareiät viipymättä.
Asiakas saa myös harjoittaa tietoturvareikien etsintää palveluntarjoajan palvelimilta ilmoittaen tästä palveluntarjoajalle vähintään seitsemän (7) päivää ennen tietoturvareikien etsinnän aloittamista. Ilmoituksessa on ilmettävä tietorurvareikien etsinnän tarkka ajankohta, kesto sekä tieto mistä IP osoitteesta tietoturvareikien etsintä tehdään. Palveluntarjoajalla on oikeus kieltää tietoturvareikien etsintä erityisestä syystä. Palveluntarjoaja on tällöin velvollinen ilmoittamaan kiellon syy asiakkaalle.
Asiakkaan harjoittama palvelujen luvaton käyttö tai käytön yritys on kielletty. Väärinkäyttö johtaa välittömästi sopimuksen irtisanomiseen sekä mahdollisiin korvauksiin.
Palveluntarjoaja varaa oikeuden estää teknisin keinoin sopimuksenvastainen toiminta.
Asiakas ei missään tilanteessa saa luovuttaa käyttäjätunnuksiaan kolmannen osapuolen käyttöön. Asiakas vastaa kaikesta tunnuksillaan tehdystä toiminnasta ja on velvollinen korvaamaan väärinkäytöksistä aiheutuneet tutkinta- ja korjauskulut.
Asiakas on myös velvollinen lukemaan palvelua ja siihen mahdollisesti tulevia muutoksia koskevat palveluntarjoajan toimittamat tiedotteet sekä toimimaan niiden mukaisesti. Tiedotteet voidaan julkaista palveluntarjoajan www-sivuilla tai toimittaa asiakkaalle muulla tavalla.
Mikäli asiakkaan tallentamaa materiaalia tuhoutuu palveluntarjoajasta- tai palveluntarjoajan järjestelmistä johtuvasta syystä (palveluntarjoajan huolimattomuus, laitevika, ym), eikä palveluntarjoaja voi kyseistä materiaalia kohtuullisessa ajassa palauttaa, rajoittuu palveluntarjoajan vastuu enintään asiakkaalta perittyyn kahdentoista (12) kuukauden maksuun.
Muussa vikatilanteessa rajoittuu palveluntarjoajan vastuu enintään asiakkaalta perittyyn yhden (1) kuukauden maksuun.
Palautetuista maksuista ei makseta korkoa.
Mikäli materiaalin tuhoutuminen tai vikatilanne todetaan johtuneen asiakkaan virheestä, on asiakas velvollinen korvaamaan palveluntarjoajalle tutkintakulut kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukaan.
Palveluntarjoaja ei vastaa välillisistä vahingoista, joita asiakkaalle voi aiheutua teknisistä tai muista syistä.
Virheet palvelussa, havaittujen virheiden korjaus sekä mahdolliset hyvitykset
Palvelussa katsotaan olevan virhe, mikäli se olennaisesti poikkeaa palvelukuvauksen määrittelemistä ominaisuuksista ja poikkeama olennaisesti haittaa palvelun käyttöä.
Asiakas on velvollinen ilmoittamaan virheestä heti sen huomattuaan. Mahdolliset virheet korjataan mahdollisimman pian, kuitenkin noudattaen palvelukuvauksessa mahdollisesti määriteltyjä eritysehtoja korjausaikataulusta. Virka-ajan ulkopuolella kiirellisistä korjaustöistä sovitaan erikseen.
Palveluntarjoajalla on oikeus keskeyttää palvelun tuottaminen tilapäisesti, mikäli se on tarpeellista korjaus-, huolto- tai muiden töiden vuoksi. Palveluntarjoaja pyrkii minimoimaan katkoksen keston ja tiedottamaan siitä asiakkaalle mahdollisuuksien mukaan etukäteen.
Palveluntarjoaja varaa oikeuden olla korjaamatta virhettä, joka on aiheutunut asiakkaan omasta toiminnasta, esimerkiksi väärinkäytöksistä tai palvelun virheellisestä käytöstä.
Palveluntarjoaja ei vastaa kolmansien osapuolien verkoissa esiintyvistä ongelmista tai muista virheistä. Palveluntarjoaja ei vastaa konsulttivirheistä. Palveluntarjoaja ei vastaa kolmansien osapuolien ohjelmistoissa tai laitteistoissa esiintyvistä ongelmista tai muista virheistä.
Palveluntarjoaja ei vastaa virheistä tai toimintakatkoista, jotka aiheutuvat ylivoimaisesta esteestä (force majeure) tai kolmannen osapuolen toimista.
Palveluntarjoaja ei saa ilman asiakkaan erillistä todeksi osoitettavaa lupaa (kirjallinen lupa tai nauhoitettu puhelinkeskustelu sekä luotettava asiakkaan tunnistus) taikka viranomaisen vaatimusta avata tai tutkia asiakkaan palveluun tallentamaa materiaalia. Ellei asiakas erikseen kiellä, voi palveluntarjoaja kuitenkin varmistaa asiakkaan palveluun tallentaman materiaalin eheyttä käyttäen yleisiä matemaattisia viestitiivistealgoritmejä (esim md5) jotka eivät paljasta materiaalin sisältöä. Mikäli asiakas kieltää materiaalin eheyden tarkistuksen, poistuu palveluntarjoajan korvausvelvollisuus asiakkaan palveluun tallentaman materiaalin osalta täysin.
Mahdollisessa virhetilanteessa asiakkaan on reklamoitava kahdeksan (8) päivän kuluessa kirjallisesti. Palveluntarjoajan vastuu rajoittuu mahdollisessa virhetilanteessa enintään kuluvan kuukauden palvelumaksuihin.
Tämä sopimus sääntelee tyhjentävästi palveluntarjoajan vahingonkorvausvastuun sekä vastuun sopimusrikkomuksen johdosta.
Käyttäjätunnukset ja salasanat
Palveluntarjoaja toimittaa asiakkaalle asiakaspäätelaitteen toimituksen yhteydessä käyttäjätunnukset ja salasanat palvelun käyttöä varten.
Palveluntarjoaja varaa oikeuden valita käyttäjälle sopiva käyttäjätunnus. Salasanat tuotetaan satunnaisesti.
Asiakas vastaa siitä, että salasana ja käyttäjätunnus eivät pääse kolmansien osapuolien käsiin. Käyttäjätunnus on asiakaskohtainen ja asiakas vastaa kaikesta sillä tehdystä sekä väärinkäytösten aiheuttamista tutkinta- ja/tai korjauskuluista.
Asiakastiedot
Asiakkaan velvollisuus on toimittaa palveluntarjoajalle palvelun tilauksen yhteydessä oikeat tiedot. Mikäli tiedot eivät ole oikeat tai ne ovat puutteelliset palveluntarjoaja varaa oikeuden olla toimittamatta palvelua.
Asiakkaan tulee ilmoittaa mahdollisista muutoksista asiakastietoihin mahdollisimman pian.
Laskutus
Asiakas maksaa palveluntarjoajalle palvelusta tilauksen yhteydessä sovitun laskutuskauden mittaisissa jaksoissa. Laskut lähetetään asiakkaan ilmoittamaan postiosoitteeseen (sähköpostitse ja/tai normaalilla postilla). Asiakas vastaa laskujen maksusta niiden eräpäivään mennessä.
Palveluntarjoajalla on oikeus katkaista asiakkaan palvelu, mikäli maksua ei ole suoritettu eräpäivään mennessä. Palveluntarjoaja varaa oikeuden myös irtisanoa palvelu ilman irtisanomisaikaa, mikäli maksua ei suoriteta välittömästi huomautuksen jälkeen.
Palveluntarjoajalla on oikeus periä viivästyneistä suorituksista korkolain mukainen viivästyskorko sekä kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukainen maksukehotusmaksu sekä maksunviivästymisen johdosta suljetun palvelun uudelleenavausmaksu. Asiakas on velvollinen korvaamaan myös maksujensa laiminlyönnistä mahdollisesti aiheutuvat perintätoimistojen palkkiot ja muut oikeudelliset kulut.
Palveluntarjoaja varaa oikeuden muuttaa palvelujen hintoja. Uudet hinnat astuvat voimaan asiakkaan seuraavassa laskutusjaksossa. Asiakkaalla on tällöin oikeus irtisanoa palvelu päättymään ennen uuden hinnoittelun voimaanastumista.
Palvelun sulkeminen
Asiakas voi pyytää palveluntarjoajaa sulkemaan palvelun. Sulkemisesta ja uudelleenavaamisesta voidaan veloittaa kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukainen maksu.
Palveluntarjoajalla on oikeus sulkea tai irtisanoa asiakkaan palvelu, jos asiakas ei ole maksanut laskua eräpäivään mennessä, rikkoo sopimusehtoja, on haettu selvitystilaan tai konkurssiin tai asiakas on todettu maksukyvyttömäksi, asiakkaan ilmoittamat tiedot eivät ole oikeat tai asiakasta ei tavoiteta asiakkaan ilmoittamien yhteystietojen perusteella.
Muut ehdot
Sopimus on palveluntarjoajan ja asiakkaan välinen. Asiakas sitoutuu pitämään luottamuksellisena kaikki sopimukseen, palveluun ja/tai sen hinnoitteluun liittyvät tiedot. Asiakas vastaa siitä, että hänen palveluksessaan toimivat työntekijät, alihankkijat tai muut palveluun kuuluvat tahot noudattavat näitä ehtoja.
Sopimukseen sovelletaan Suomen lakia. Erimielisyydet pyritään ensisijaisesti ratkaisemaan neuvottelemalla. Ellei tämä ole mahdollista, oikeuspaikkana on Helsingin käräjäoikeus.